آخرین جزییات پرونده نرگس کلباسی اشتری

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۳ آذر ۱۳۹۵


آخرین جزییات پرونده نرگس کلباسی اشتری

آخرین جزییات پرونده نرگس کلباسی اشتری

2949_orig

حسن نوریان در رابطه به پرونده نرگس کلباسی اشتری تبعه ایرانی- بریتانیایی خاطرنشان کرد: خانم اشتری آزاد شدهاند ولی با توجه به شرایطی که در منطقه رایاگادا حاکم است و منطقه حالت قبیلهای دارد ممکن بود افراد و نزدیکان خانواده کودک غرقشده در رودخانه بخواهند برایشان مشکلی ایجاد کنند به همین دلیل موقتاً در شهر دیگری خارج از محل زندگیشان سکونت میکنند و تنها برای شرکت در جلسات دادگاه به رایاگادا میآیند.

او در رابطه با این‌که این پرونده از چه سالی در جریان است و در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: این پرونده از سال 2014 به جریان افتاده است و رسیدگی به آن بسیار طولانی شده است و حدود 2 تا 3 روز گذشته به رایاگادا رفتم و رئیس دادگستری این شهر به من گفت: از دادگاه عالی ایالت اریسا نامه‌ای دریافت کرده است که ظرف یک ماه آینده یعنی تا اوایل نوامبر رأی نهایی صادر خواهد شد تا خانم نرگس اشتری بتواند به کار خود ادامه دهد.

وی در ادامه در رابطه با این‌که از چه زمانی ایران در جریان پرونده نرگس کلباسی اشتری قرار گرفت توضیح داد: با توجه به این‌که در 5 سالی که خانم اشتری در ایالت اریسا سکونت داشتند هیچ تماسی با ما نگرفتند کنسولگری هم هیچ اطلاعی از حضور ایشان نداشت. از سوی دیگر خانم اشتری با گذرنامه بریتانیایی به هند وارد شده و آن‌طور که خودش گفته قصد داشت به کودکان یتیم و نابینا در خفا کمک کند هیچ اطلاعی از وجود او نداشتیم و نمی‌شناختیمش.

نوریان با بیان این‌که پس از غرق شدن کودک هندی و باز شدن پرونده برای خانم اشتری او با سفارت بریتانیا تماس گرفته بود گفت: زمانی که خانم اشتری از کمک و حمایت افراد محلی ناامید شده بود به گفته خودش با سفارت بریتانیا تماس می‌گیرد ولی بریتانیا به این مسأله ورود پیدا نمی‌کند و بعد از آن سرکنسولگری ایران در حیدرآباد در جریان موضوع قرارگرفته و بلافاصله بحث تابعیت ایرانی خانم اشتری موردبررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: بستگان خانم اشتری اصل شناسنامه او را که در اصفهان بود از طریق سیستم اوتوماسیون ارسال کرده و با توجه به این‌که پدر و مادر و شناسنامه ایرانی داشتند بدون هیچ مانعی برایشان گذرنامه ایرانی صادر کردیم. سرکنسول ایران در حیدرآباد با اظهار امیدواری از پایان یافتن پرونده نرگس اشتری گفت: امیدواریم هر چه زودتر این پرونده ختم به خیر شود تا نرگس اشتری بتواند به فعالیتهای انسان‌دوستانه و خیرخواهانه خود ادامه دهد. نرگس اشتری، اهل اصفهان است و پس از مهاجرت به انگلستان پدر و مادر خود را از دست می‌دهد. ابتدا به مدت یک سال در پرورشگاههای هند و سریلانکا فعالیتهای خیرخواهانه انجام می‌دهد و با دیدن وضعیت کودکان و تنگدستی آنها اقدام به تأسیس مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست که معلول یا نابینا بودند می‌کند.

اتهام قتل غیر عمد یک کودک و سهل‌انگاری که منجر به غرق شدن یک کودک که در زمان پیک‌نیک در کنار رودخانه‌ای به بازی مشغول بوده او را از ادامه فعالیتهای خیرخواهانه‌اش باز می‌دارد. جلسه رسیدگی نهایی به پرونده نرگس کلباسی اشتری، بانوی نیکوکار ایرانی روز پنجشنبه (27 آبان) با حضور وی و دو کارشناس کنسولی در شهر “رایاگادا” در ایالت اوریسا هند برگزار شد.

حسن نوریان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد با اعلام برگزاری آخرین جلسه رسیدگی به پرونده خانم اشتری گفت: به علت نبود مستندات متقن و کافی علیه متهمه و با توجه به محتویات پرونده و طبق گفته وکلا به احتمال زیاد وی تبرئه می‌شود.

نوریان افزود: سرکنسولگری از همه ظرفیتهای حقوقی و کنسولی برای حمایت از وی تا حصول نتیجه نهایی، پرونده را پیگیری می‌کند.

منبع:قدس

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *