ادعای واهی عربستان درباره حمله به مکه

دسته: حقوق در سایر جوامع
یک دیدگاه
شنبه - ۲۲ آبان ۱۳۹۵


ادعای واهی عربستان درباره حمله به مکه

ادعای واهی عربستان درباره حمله به مکه

954306231

آیا ریاض با تشکیل کمیته حقیقتیاب موافقت میکند؟

پس‌ازآنکه جنبش أنصارالله یمن فرودگاه جده را هدف قرارداد، عربستان مدعی شد موشک این گروه به سمت مکه شلیک شد؛ ادعایی که از سوی أنصارالله تکذیب شد اما دراین میان یک سؤال مطرح است: آیا عربستان با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب دراین خصوص موافقت می‌کند؟

حمله اخیر أنصارالله به پایگاه هوایی شهر جده که مرکز اقتصادی عربستان به شمار می‌آید، در حالی صورت گرفت که عربستان پس‌ازآن اعلام کرد دراین حمله یک موشک به سمت مکه شلیک شد نه جده!

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی أنصارالله ادعای سران سعودی مبنی بر شلیک موشک به سمت مکه را تکذیب کرد و گفت هدف عربستان از طرح این ادعا برانگیختن احساسات مسلمانان است.

به گفته وی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌گویند موشکی به فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز در جده شلیک شد.

نگاهی به حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مواضع سعودی نشان می‌دهد آنان تا این لحظه هیچ تأسیسات غیرنظامی را هدف حمله قرار نداده‌اند از همین رو ادعای حمله به مکه و بزرگنمایی آن در قالب حمله أنصارالله به اماکن مقدس در عربستان بی‌اساس است.

بین ادعای عربستان بر شلیک موشک به سمت مکه و تکذیب این خبر از سوی أنصارالله یک سؤال مطرح است:

آیا عربستان با تشکیل کمیته حقیقتیاب برای مشخص شدن واقعیت موافقت میکند؟

این سؤال در حالی مطرح است که عربستان در پی حمله به یک تالار در جنوب صنعا که محل برگزاری مراسم عزاداری بود، بیش از 700 نفر را کشته و مجروح کرد و پس از محکومیت شدید این حمله از سوی مجامع مختلف بین‌المللی، با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای پیگیری این حمله مخالفت کرد. سران سعودی در آن زمان در موضع‌گیری عجیب و مضحک تشکیل کمیته تحقیق با حضور کارشناسان آمریکایی را خواستار شدند.

فاصله مکه تا جده چقدر است؟

عربستان در حالی مدعی است که موشک أنصارالله به سمت مکه نشانه رفته است که با توجه به فاصله بیش از 60 کیلومتری بین جده و مکه نمی‌توان ادعای رسانه‌های سعودی دراین خصوص را منطقی دانست و باور کرد. در همین ارتباط شبکه المیادین اعلام کرد که تصاویری که نیروهای رصد یمنی در رسانه‌ها پخش کردند، نشان می‌دهد موشک برکان1 به‌طور دقیق به فرودگاه عبدالعزیز در جده اصابت کرد. وزارت دفاع یمن نیز اصابت موشک مزبور به فرودگاه عبدالعزیز در جده را تأیید و اعلام کرد که این حمله به این فرودگاه خسارت جدی وارد آورده است. حمله موشکی أنصارالله به فرودگاه جده در حالی است که برای نخستین بار این گروه موفق شده است جده را به‌عنوان پایتخت اقتصادی عربستان هدف قرار دهد، اما سران ریاض تلاش دارند با اعلام اینکه دراین حمله مکه هدف قرارگرفته است این‌گونه القا کنند که أنصارالله مسلمان نیستند چراکه درصدد حمله به مکه بودند.

برکان یک، نمایش ناتوانی عربستان

موشک برکان1، 12 شهریور گذشته (دوم سپتامبر) رونمایی شد. این موشک بیش از 800 کیلومتر برد دارد و قادر به حمل کلاهک جنگی به وزن 500 کیلوگرم مواد منفجره است که قابلیت انفجاری بالایی دارد.

یگان موشکی یمن 20 مهر (11 اکتبر) نیز با استفاده از برکان1 پایگاه ملک فهد در طایف در نزدیکی جده را هدف قرارداد.

به عبارت بهتر ورود این موشک به نبرد أنصارالله با عربستان یک نقطه عطف راهبردی به شمار می‌آید به‌ویژه اینکه عربستان از شناسایی محل ساخت، نگهداری و آماده‌سازی این موشک ناتوان مانده است.

محکومیت حمله موشکی أنصارالله از سوی دوستان عربستان

عربستان در بیش از یک سال و نیم گذشته در جنگ علیه یمن بسیاری از مراکز غیرنظامی و تأسیسات زیربنایی و خدماتی ازجمله بیمارستانها و مدارس را هدف قرارداد. وزارت بهداشت یمن در جدیدترین گزارش از آمار قربانیان حملات جنگنده‌های سعودی به یمن اعلام کرد که بیش از 27هزار یمنی براثر این حملات شهید و یا زخمی شده‌اند.

این وضعیت در حالی است که یمن یکی از فقیرترین کشورهای عربی به شمار می‌آید و مردم بی‌دفاع آن در برابر حملات سعودی در اوضاع انسانی و بهداشتی بسیار وخیمی به سر می‌برند و فقر و گرسنگی گریبان بسیاری از یمنیها را گرفته است و سوءتغذیه و بیماری جان هزاران کودک را تهدید می‌کند.

دراین میان دبیر کل سازمان ملل پس‌ازآنکه نام عربستان را در فهرست سیاه سازمان ملل در ارتباط با نقض حقوق کودکان در مناطق جنگی قرارداد، تحت‌فشار عربستان از این اقدام عقب‌نشینی و نام آن را از فهرست مزبور حذف کرد.

اما اکنون عربستان که به‌منظور تحریک احساسات مسلمانان مدعی حمله موشکی أنصارالله به مکه شده است، برخی کشورها ازجمله نیجریه و بحرین در حمایت از عربستان این حمله را محکوم کردند.

محمد بخاری رئیس‌جمهوری نیجریه این حمله را محکوم کرد و عبدالعزیز آل شیخ مفتی سعودی نیز حمله ادعایی به مکه را نعمت دانست و مدعی شد این حمله خشم خدا را برای أنصارالله به دنبال خواهد داشت و موجب رسوایی آنان می‌شود.

همچنین رئیس جمعیت علمای مسلمان پاکستان این حمله ادعایی را محکوم کرد و جمعیت دفاع از حرمین این کشور نیز تظاهراتی را در دفاع از آل سعود و محکومیت حمله ادعایی به مکه برگزار کرد.

این در حالی است که أنصارالله تأکید دارد که ادعای عربستان مبنی بر حمله موشکی به مکه دروغ است و البته نگاهی به سیر حملات این گروه به خاک عربستان نیز نشان می‌دهد که تاکنون هیچ مرکز غیرنظامی دراین کشور هدف أنصارالله قرار نگرفته است چه برسد به اماکن مقدس.

منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
جانبازمحمدرضا دادملکشاهی یکشنبه 23 آبان 1395 - 6:26 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

من اعتقاد دارم وهابیان بی دین عربستان همانند صدام وامریکا واسراییل و…..انچنان منزوی شده اند که موشک نقطه زن که نهایت خطای ان حداکثر 10متر است را با 60 کیلومتر خطا اعلام نموده اند که بسمت مکه شلیک شده واقعا این موضوع قابل درنگ وتعمق وتفکر است اما چه سود !!!!!!؟؟؟؟؟

تصویر امنیتی را وارد کنید *